Upozornění na aktuálně vyhlášené daňové změny
Upozornění na aktuálně vyhlášené daňové změny
Očekáváme, že v nejbližších dnech vyjde ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (dále též jen „doprovodný zákon k JMHZ“). O projednávání návrhu tohoto zákona, k němuž Senát přijal některé pozměňovací návrhy, jsme Vás již krátce informovali v minulém newsletteru. V první polovině září byly Senátem navrhované změny potvrzeny i Poslaneckou sněmovnou, přičemž legislativní proces byl dovršen podpisem návrhu zákona prezidentem republiky. Cílem následujícího textu je tak upozornit na některé zásadní daňové změny.
I. Zrušení limitu 40 mil. Kč pro osvobození příjmů fyzických osob z prodeje cenných papírů a podílů v obchodních korporacích
Jak jsme Vás již dříve informovali, s účinností od roku 2025 byl konsolidačním balíčkem do zákona o daních z příjmů zaveden limit pro osvobození příjmů fyzických osob z prodeje cenných papírů a podílů v obchodních korporacích ve výši 40 mil. Kč. Aplikace tohoto limitu byla následně rozšířena i na příjmy z prodeje kryptoaktiv. Znamená to tedy, že pokud poplatník v roce 2025 obdržel, resp. ještě obdrží příjem z prodeje cenného papíru, podílu v obchodní korporaci nebo prodeje kryptoaktiva, přičemž dodrží tzv. časový test pro osvobození takového příjmu, jsou tyto příjmy osvobozeny od daně v úhrnu za rok 2025 pouze do částky 40 mil. Kč.
V rámci doprovodného zákona k JMHZ byla přijata novela zákona o daních z příjmů, kdy s účinností od 1. ledna 2026 se limit 40 mil. Kč pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů v obchodních korporacích ruší. Znamená to tedy, že se de facto vracíme k původní právní úpravě, podle které byl příjem fyzické osoby z prodeje cenných papírů a podílů v obchodních korporacích bezlimitně osvobozen od daně. Připomínáme ale, že aby se jednalo o osvobozený příjem, musí být splněny zmíněné tzv. časové testy, tedy dodržena doba mezi nabytím cenného papíru, resp. podílu v obchodní korporaci a jeho prodejem. Standardní časový test u cenného papíru činí 3 roky, u podílu v obchodní korporaci (který není představován cenným papírem) činí 5 let.
V této souvislosti si však dovolujeme upozornit, resp. rekapitulovat dvě zásadní skutečnosti:
1, zrušení limitu 40 mil. Kč se týká až příjmu obdrženého po 1. lednu 2026. Znamená to tedy, že pro rok 2025 limit 40 mil. Kč pro osvobození stále platí,
2, zrušení limitu 40 mil. Kč se netýká příjmů z prodeje kryptoaktiv. Osvobození takových příjmů je tedy jak v roce 2025, tak v letech následujících, limitováno touto částkou.
II. Změna právní úpravy týkající se poskytování některých zaměstnaneckých benefitů
Informujeme, že s účinností od roku 2026 se v zákoně o daních z příjmů zpřísňuje podmínka pro to, aby byl tzv. volnočasový benefit osvobozen od daně z příjmů fyzických osob. Volnočasovými benefity zde rozumíme plnění podle § 6 odst. 9 písm. d) zákona o daních z příjmů, tedy nepeněžitá plnění poskytovaná zaměstnanci (nebo jeho rodinnému příslušníkovi) na vrub daňově neuznatelných nákladů ve formě tzv. zdravotnických benefitů (zde je osvobozena částka do výše průměrné mzdy za kalendářní rok) nebo dalších benefitů (například použití rekreačních, tělovýchovných a sportovních zařízení, poskytnutí nepeněžního příspěvku na kulturní nebo sportovní akce atp.), kde je osvobozena částka do výše jedné poloviny průměrné mzdy za kalendářní rok.
Od roku 2026 bude podmínkou pro osvobození od daně skutečnost, aby volnočasový benefit nenahrazoval mzdu, plat, odměnu ani náhradu za ušlý příjem. Jako daňově osvobozený benefit tak budou posuzována plnění nad rámec běžné mzdy, platu či odměn z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Znemožní se tak některými zaměstnavateli dosud užívaná praxe tzv. salary swap, resp. tzv. bonus swap, která byla v minulém roce potvrzena rozhodnutími Nejvyššího správního soudu.
V případě, že uvedená plnění zaměstnancům poskytujete, doporučujeme Vám revizi podmínek poskytování těchto plnění tak, aby byly tyto benefity od roku 2026 i nadále osvobozeny od daně. Budete-li potřebovat naši asistenci, a to včetně zohlednění již vydané metodiky Finanční správy, obraťte se na nás.
III. Další změny ve zdaňování zaměstnaneckých akciových a opčních plánů
V oblasti daňových souvislostí zaměstnaneckých akciových a opčních plánů (ESOP) došlo v poslední době k řadě změn, o kterých jsme Vás informovali v předchozích vydáních našeho newsletteru. Doprovodným zákonem k JMHZ došlo v této věci k další novele – její podstatou je, že se od roku 2026 zvýhodňují zaměstnanecké akciové a opční plány u některých zaměstnavatelů. Při projednávání novely byla tato změna označována jako podpora „startupů“, nová pravidla se tak týkají jen některých subjektů – tzv. kvalifikovaných zaměstnavatelů a kvalifikovaných zaměstnanců.
Kvalifikovaným zaměstnavatelem je zaměstnavatel, který splní zákonné podmínky, mezi které patří, že maximální obrat nepřesahuje 2,5 mld. Kč a úhrn aktiv nepřesahuje 2 mld. Kč. Kvalifikovaným zaměstnancem je zákonem vymezený zaměstnanec – mezi podmínky mj. patří, že úhrn jeho „kvalifikovaných“ podílů na zaměstnavateli nepřesahuje 5 % na základním kapitálu a dále že výkon jeho činnosti u zaměstnavatele bude trvat alespoň 12 měsíců (mezi poskytnutím zaměstnanecké opce a jejím uplatněním). Posuzovat se bude také výše příjmu zaměstnance, která musí činit nejméně 1,2násobek měsíční minimální mzdy.
Podstatou změn je přitom zcela nový způsob zdanění příjmu z realizace „kvalifikovaných“ zaměstnaneckých opcí. Nově totiž nebude tento příjem zaměstnance (při splnění zákonných podmínek) posuzován jako příjem ze závislé činnosti, nýbrž jako tzv. ostatní příjem. Zásadním důsledkem je, že tento příjem nebude zatížen pojistným na sociální zabezpečení ani pojistným na veřejné zdravotní pojištění.
IV. Prodloužení lhůt k podáním týkajícím se dorovnávacích daní
Nad rámec vybraných změn schválených v rámci doprovodného zákona k JMHZ informujeme, že ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv byl vyhlášen zákon č. 316/2025 Sb., kterým se mění mj. zákon o dorovnávacích daních. Připomeňme, že koncept dorovnávacích daní (označovaný také jako tzv. Pilíř 2) má zajistit, aby velké nadnárodní skupiny byly zatíženy minimálně 15% zdaněním svých zisků.
V důsledku přijaté rozsáhlé novely zákona o dorovnávacích daních došlo také k prodloužení lhůt pro některá podání. Původní lhůta pro podání daňového přiznání a tzv. informačního přehledu k dorovnávacím daním byla deset měsíců, tedy za kalendářní rok 2024 měla být tato podání původně učiněna do konce října 2025.
Novela zákona mění tyto lhůty následovně:
1, tzv. informační přehled je poplatník nově povinen podat do 15 měsíců po uplynutí zdaňovacího období, resp. do 18 měsíců v případě, že se jedná o vstupní období. Za kalendářní rok 2024 je tak lhůta prodloužena až do 30. června 2026,
2, lhůta pro podání přiznání k dorovnávací dani je nově 22 měsíců po uplynutí zdaňovacího období. Daňové přiznání za kalendářní rok 2024 jsou tak poplatníci dorovnávací daně povinni podat až do 31. října 2026.